FIRMA dari CHINA biaya projek jambatan Labuan-Sabah

Lakaran jambatan Labuan-Sabah oleh Innotech Design Architect Sdn Bhd
LABUAN : jambatan yang dicadangkan untuk menghubungkan Labuan dan Sabah kini berkemungkinan dibina selepas ia hangat diperkatakan berberapa tahun ini.Mewakili bekas Ketua Menteri Tan Sri Harris Mohd Salleh pada sesi taklimat untuk jawatankuasa Melayu, Kadazandusun , dewan Cina dan India perdagangan di Tiara Hotel di sini , Raden Kakung berkata kedua-dua rakyat Labuan dan Sabah menantikan mempunyai jambatan yang dibina .

" Jambatan itu adalah mungkin kerana sebuah syarikat dari China bersedia untuk membinanya untuk pertukaran tanah tanpa bayaran tunai.

" Satu entreport sambungan laluan bersepadu juga telah dirancang. Sisi Labuan akan disediakan tanah laut untuk penambakan , yang akan dibangunkan menjadi hartanah komersil dan kediaman terutama untuk bersara orang luar negara .

" Ini juga merupakan rancangan untuk sebelah Sabah. Bagi menjayakan hasrat ini , Kerajaan Persekutuan perlu menggubal satu dasar yang membolehkan warga asing untuk mempunyai permit tinggal tetap dalam pertukaran untuk pelaburan mereka di pulau itu , "katanya sebelum sesi taklimat itu .Membaca ucapan bagi pihak bekas ketua menteri, Raden berkata Harris dipanggil semula kerana satu konsep yang diperkenalkan oleh British suatu ketika dahulu iaitu untuk menjadikan Labuan seperti Singapura kecil atau Hong Kong, yang masih menjadi impian kepada rakyat Labuan.
 
"Sesungguhnya, Labuan adalah sama seperti Singapura. Aktiviti ekonomi Singapura terikat dengan pusat kewangan dan minyak dan gas. Pelancongan, pengurusan hartanah dan perniagaan lain hanya semata-mata mengikuti.

"Bagaimanapun, Singapura adalah jauh dari Labuan dan bukanlah saingan Labuan. Sebarang bentuk persaingan hanya akan menjadi suatu kegagalan.

"Jiran mesra Sabah dan Sarawak mengakui bahawa Labuan dengan penduduk 100,000 hanya boleh hidup dan berkembang maju dengan kehadiran industri minyak dan gas, di mana akan menjamin pekerjaan, " katanya.

Beliau juga berkata bahawa untuk menjadikan Labuan pusat minyak dan gas bersepadu sepenuhnya dan berfungsi juga sebagai destinasi pelancongan terutamanya dari tanah besar China, perbincangan ini sedang dijalankan untuk menjadikan Labuan hab bagi pelancong untuk melawat Pulau Borneo.

" Terdapat cadangan oleh sebuah syarikat untuk mengambil alih pengurusan Lapangan Terbang Labuan untuk memanjangkan landasan dengan 1,000 meter untuk menampung pesawat yang lebih besar . Terdapat juga rancangan untuk membina Terminal Antarabangsa baru yang besar dan bergerak Tentera Udara ke Tawau .

"Lapangan Terbang Labuan akan menjadi 100 peratus lapangan terbang awam dan Lapangan Terbang Tawau akan menjadi sebahagiannya sebuah lapangan terbang tentera. Cadangan untuk membangunkan Labuan sebagai pusat transit utama bagi seluruh pulau Borneo adalah logik, " katanya.

  Raden menjelaskan bahawa pesawat Airbus A380 akan terbang terus dari China ke Labuan manakala pesawat Boeing 737 akan membawa penumpang transit ke mana destinasi di Borneo untuk mereka menghabiskan percutian mereka.

    Syarikat penerbangan menjangkakan perkembangan ini berlaku dalam tempoh beberapa tahun menguruskan Lapangan Terbang Labuan.

   Raden yakin tentang rancangan kerana dana yang sedia untuk pembangunan fizikal Labuan.Beliau menganggarkan bahawa dalam masa tiga tahun , akan ada kira-kira 120 juta pelawat Cina ke luar negara.

  "Jika dua puluh juta atau satu perenam daripada pelancong ini melawat Borneo melalui Labuan , ia bermakna bahawa akan ada kira-kira 55,000 pelancong China sehari melalui Labuan."Penduduk Labuan yang mesti berusaha untuk menjadi pemangkin kepada penyiapan pembangunan fizikal dan ekonomi Labuan.

  "Pada masa yang sama, status pelabuhan bebas mesti dikekalkan di Labuan bersama dengan visinya untuk menjadi sebuah pulau yang berdaya maju dari segi ekonomi, " katanya.

  Raden berkata Harris kekal secara peribadi komited untuk survival Labuan, sebagaimana yang beliau bertanggungjawab untuk penyerahan Labuan kepada kerajaan persekutuan untuk pentadbiran.Turut hadir pada majlis itu ialah arkitek untuk Jambatan Labuan , Sim Sie Hong.

Baca lebih selanjutnya sini.
Share on Google Plus

Admin Unknown

Admin blog ini berasal daripada Wilayah Persekutuan Labuan. Sebarang cadangan, kerjasama, persoalan, periklanan, tempahan perkhidmatan boleh hubungi alamat emel ini - labuanblogger@gmail.com .

0 Komen:

Post a Comment

Saya selaku admin blog ini tidak bertanggungjawab atas sebarang komen yang dibuat oleh pembaca. Sebarang komen berunsur negatif akan di padam dan sila hubungi saya di alamat emel : labuanblogger@gmail.com jika terdapat sebarang komen negatif dalam blog ini yang belum dipadamkan. Sekian terima kasih.